Planen är att uppdatera denna sida löpande. Förhoppningsvis också med lite ny layout, vi jobbar på det....

 

Tills det är klart kan du hitta all information från tidigare år genom att klicka på "Historia" nedan.

Bildspelet visar en del av bilderna från alla BSCM 2001 - 2016

BRITISH SPORTS CAR MEETING 2018

Årets BSCM var det 43:e i ordningen, vilket måste göra evenemanget till en av Sveriges mest långlivade bilträffar.

 

Efter förra årets regntyngda träff med endast 15 tappra ekipage, så kunde vi glädja oss åt att vädermakterna i år var välvilligt inställda, vilket ligger helt i linje med sommarens väder i stort. Hela 61 engelska sportbilar deltog i körningen, sen hade vi några som stod vid kontrollerna också, så totalt 68 bilar samlades vid målet i Enköpings hamn, där banläggaren själv, Bengt Arvidsson flaggade in ekipagen. Extra roligt var tre bilar från Åland som med stor entusiasm fick njuta av de fina vägarna. De skulle varit fyra bilar, men tyvärr fick en av bilarna problem efter att ha kört av färjan i Sverige och fick vända tillbaka.

 

Starten var vid Lasse Åbergs museum i Bålsta, där Torbjörn Zettergren tog betalt och delade ut roadbook’s. Färden gick sen via fina småvägar mot Ekolsund och så småningom till första kontrollen i Sävsta, där Fredrik Bolander testade kunskaperna om våra svenska racerbanors anatomi, riktigt svårt visade sig. Färden gick vidare mot Grillby och stationsparken där Tommy Lyngborn och Stefan Olsson ville veta vilka bilder på kända biltillverkare som matchade vilket engelskt fordon.

 

Så småningom kom man till Mejeriet i Ramby där Anders Gustafson och Anna-Karin Håmark återupplivade ”Henriks låda”. Ett blindtest där man med fingrarna skulle lista ut vad 5 st olika föremål var för något. Pärlplattan var nog svårast. Vid Kungs-Husby kyrka fanns kontroll 4, där Bengt Sedell, Ulf Velander och Johan Fischerström testade kunskapen i vilken tidsordning 5 olika stilepoker inföll.

 

Vid målgången i Enköpings hamn fick man slutligen gissa på antalet skruvar och muttrar i en burk. Därefter följde prisutdelning och så småningom tömdes parkeringen på fina bilar.

 

Se nedan för bilder och vilka som vann tävlingen. Den kompletta resultatlistan kommer att publiceras inom kort.

 

Uppsala Nya Tidning gjorde ett fint reportage om evenemanget, klicka HÄR för att läsa

 

Hoppas vi ses nästa år, sikta på tredje lördagen i augusti!

 

Våra Sponsorer:

Klassiska Bilar

Kjell & Company

GranTurismo Magazine

 

Årets Vinnare:

1:a pris - Börje och Eva Engwall - Austin Healey Sprite, 32 poäng

2:a pris - Claes (Clacke) Aggestig - TVR Tuscan V8, 30 poäng

3:e pris - Björn Ekström och Tjellvar Harbom - MGA 1500 roadster, 28 poäng

4:e pris - Anders Fredén - AC Aceca, 27 poäng

5:e pris - Karl-Erik och Susanne Pousette - Austin Healey Sprite, 27 poäng

 

Se bilder på 1,2 och 3:e pristagarna nedan

Bilder från kontroll 1

Bilder från kontroll 2

Bilder från kontroll 3

Bilder från målet

Vi som arrangerade BSCM i år var:

Bengt Arvidsson – Triumph TR Club Sweden

Jan Sjögren – Triumph TR Club Sweden

Torbjörn Zettergren – Triumph TR Club Sweden

Bengt Sedell – MGCC

Johan Fischerström – MGCC

Ulf Velander – MGCC

Tommy Lyngborn – MGCC

Fredrik Bolander – TVR Car Club Sweden

Stefan Olsson – Morgan Owners Group of Sweden

Anders Gustafson – Austin-Healey Club of Sweden

 

Vad är BSCM

 

BSCM är en trivsam heldagsaktivitet med små utmaningar av olika slag. Som namnet antyder så ska man ha en brittisk sportbil. Evenemanget har körts varje år sedan 1976.

 

Här kommer en generell beskrivning av själva evenemanget.

 

Dagen börjar med att alla deltagare tar sig till startplatsen som ligger någonstans i Mälardalen. Vanligtvis är starten mellan 9.30 - 11.00. Anmälan och betalning av startavgiften, 150 kr per ekipage, sker vid ankomsten, Då får man även information och karta eller köranvisning för dagens utflykt.

Därefter startar man med ca 1 minuts mellanrum. Man väljer själv exakt starttid genom att köra fram till starten. (Det brukar vara populärt att gå runt och titta på övriga bilar och prata med andra så tiden går fort.).

 

Så kör man enligt anvisningarna och utför olika aktiviteter. Det kan vara saker att göra, både bilrelaterat och annat, eller frågor att svara på. I regel är alla kontroller längs banan bemannade. En kartläsare underlättar, men det brukar gå bra att köra ensam. Kartläsaren behöver i regel inte vara duktig på kartor, utan det brukar räcka med att var läskunnig och kunna höger/vänster. Så läskunniga barn är fullt tillräckliga kartläsare.

 

Längs resan brukar det vara god stämning och man hjälper varandra även om det finns ett tävlingsmoment. Det finns en maxtid, och kör man inte alltför mycket fel så finns det gott om tid för att ta en paus för medhavd förtäring någonstans längs vägen. Såväl picnickorg som picknicplats får man ordna själv, men det händer att det finns tips på fina rastplatser i köranvisningarna.

 

Väl i mål så lämnar man in sina tävlingssvar och en liten stund efter sista bilarna gått i mål så samlas alla för prisutdelningen. I regel finns det ett flertal priser, så det lönar sig att stanna kvar för att få njuta av känslan av att gå fram till prisbordet och ta emot applåder.

För mer info om BSCM och hemsidan: webmaster

Senast uppdaterad: 2018-09-09

Copyright @ All Rights Reserved